ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΣΩΣΤΑ BJJ

helio-gracie-jiu-jitsu

Το Brazilian jiu jitsu (bjj) δεν ανήκει στις αναγνωρισμένες από την Ελληνική Πολιτεία πολεμικές τέχνες. Ως  εκ τούτου δεν μπορείτε να αναζητήσετε κάποιον δάσκαλο ο οποίος να έχει δίπλωμα από κάποια δημόσια αθλητική αρχή( ΓΓΑ, ΤΕΦΑΑ).
Η μόνη επίσημη αρχή η οποία υπάρχει και διοικεί το άθλημα παγκοσμίως είναι η Internatonal brazilian jiu jitsu Federation (IBJJF), η οποία μόλις τον τελευταίο χρόνο άρχισε να πιστοποιεί οργανώσεις, σχολές και δασκάλους. Άρα είναι καλό καταρχήν να ψάχνετε έναν δάσκαλο και μία σχολή (ακαδημία) οι οποίοι να είναι πιστοποιημένοι από την IBJJF. Για  παράδειγμα ο σύλλογός μας  είναι πιστοποιημένος από την IBJJF, ενώ πιστοποιημένος από την IBJJF σαν εκπαιδευτής είναι και ο γράφων.  Ας δούμε όμως τι λέει για το ίδιο θέμα ένας παγκοσμίου φήμης Δάσκαλος και παγκόσμιος πρωταθλητής του bjj, ο Βραζιλιάνος Μάστερ κος RODRIGOMEDEIROS σε μία παλιότερη συνέντευξή του στην εφημερίδα «Πατρίς» του Ηρακλείου: « Ο γνήσιος δάσκαλος θα πρέπει να είναι κάτοχος τουλάχιστον μωβ ζώνης την οποία θα έχει πάρει από κάποιον καταξιωμένο Μάστερ του b.j.j. Επίσης θα πρέπει το γυμναστήριο του να είναι μέλος κάποιας ανεγνωρισμένης ομάδας (για παράδειγμα ο σύλλογος μας είναι μέλος της BRAULIO ESTIMA TEAM η οποία ανήκει στην πιο μεγάλη οργάνωση BJJ στον κόσμο την GRACIE BARRA ) ενώ οι αθλητές του θα πρέπει αργά ή γρήγορα να λαμβάνουν μέρος σε αγώνες που διοργανώνονται από την Internationalb.j.j.Federation. Επιπροσθέτως θα πρέπει να έχει πάρει τις ζώνες του μέσα στα χρονικά διαστήματα που ορίζει η προαναφερθείσα ομοσπονδία. Οι ζώνες βέβαια δεν δίνονται καθόλου εύκολα στο bjj. Ένας αθλητής μπορεί να μείνει 3 ή και 4 χρόνια σε κάθε ζώνη τη στιγμή που στα περισσότερα στυλ πολεμ. Τεχνών  στο ίδιο χρονικό διάστημα παίρνουν την μαύρη ζώνη..»
Ένα άλλο στοιχείο το οποίο θα πρέπει να ερευνήσετε (μέσω του διαδικτύου) είναι το «γενεαλογικό δέντρο» του δασκάλου. Όσο πιο κοντά βρίσκεται ο δάσκαλος σας στη  οικογένεια GRACIE τόσο πιο αυθεντικό είναι το bjj που διδάσκει. Για παράδειγμα ο Δάσκαλος μου ο κος ESTIMA, πήρε τη μαύρη ζώνη από τον πρόεδρο της παγκόσμιας ομοσπονδίας BJJ GRANDMASTERCARLOSGRACIE jr.
Φυσικά τα τυπικά προσόντα ( διπλώματα, ζώνες, διακρίσεις κλπ), ενώ είναι επιθυμητά δεν θα πρέπει να είναι τα μοναδικά κριτήρια βάσει των οποίων θα κάνεις την τελική σου επιλογή.
Αγαπητέ φίλε ΠΡΟΣΟΧΗ!! : Δυστυχώς στην εποχή μας όλα πουλιούνται και αγοράζονται και αυτό σημαίνει ότι δεν είναι και δύσκολο να πέσεις σε κάποιον «διπλωματούχο» άσχετο ή «διπλωματούχο» απατεώνα. Η αλήθεια είναι ότι μια σχολή πολεμικών τεχνών μπορεί να είναι τόσο καλή, όσο καλός είναι και ο δάσκαλος που διδάσκει εκεί. Αυτό γιατί ο δάσκαλος επηρεάζει θετικά ή όχι τον μαθητή, διαμορφώνει σε μεγάλο βαθμό  την προσωπικότητα του, και φυσικά τον βοηθά να επιτύχει τους στόχους του. Ο δάσκαλος εμφυτεύει αξίες, καθοδηγεί, παρακινεί επιβραβεύει ή αποδοκιμάζει συμπεριφορές και μεταλαμπαδεύει γνώσεις και εμπειρίες  οι οποίες μπορούν να αλλάξουν την ζωή ενός μαθητή προς το καλύτερο ή προς το χειρότερο.
Σύμφωνα με την φιλοσοφία του bjj, το καθήκον του δασκάλου δεν σταματάει μόνο στην ανάπτυξη των σωματικών ικανοτήτων και στην εκμάθηση της τεχνικής αλλά αντίθετα συνεχίζεται με την διαπαιδαγώγηση του μαθητή και την ψυχοσωματική του καλλιέργεια. Γι’ αυτό στiς πολεμικές τέχνες ο προπονητής ονομάζεται δάσκαλος και όχι απλά «τεχνικός» ή «κόουτς».
ΕΠΙΛΕΓΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΣΩΣΤΟ ΔΑΣΚΑΛΟ

Ας δούμε όμως πως μπορείς να ξεχωρίσεις έναν καλό δάσκαλο από κάποιον ο οποίος διδάσκει Ταεκβοντο ( ή οποιαδήποτε άλλη πολεμική τέχνη), μόνο για να αποκτήσει δύναμη, εξουσία, κύρος και υλικές απολαβές.
Συζητήστε με τον δάσκαλο και προσπαθήστε να καταλάβετε αν έχει ξεκάθαρη στάση ζωής, αταλάντευτες ηθικές αξίες, και φυσικά αν έχει επίγνωση του ποιος είναι τι κάνει και που θέλει να φτάσει μέσω της δουλειάς του. Με άλλα λόγια πρέπει να διακατέχεται από αυτογνωσία γιατί αν δεν γνωρίζει τον εαυτό του πως θα βοηθήσει τους μαθητές του να γνωρίσουν τον δικό τους; . Ο καλός δάσκαλος πρέπει:

  • Να είναι ιδεαλιστής, γνήσιος, και να θέτει τις ανάγκες του αθλητή πάνω από κάθε αθλητικό στόχο.
  • Να είναι ψύχραιμος, συγκρατημένος, και να παίρνει το μέρος του αθλητή.
  • Να έχει ικανότητα παρακίνησης και να είναι καλός γνώστης του αντικειμένου που διδάσκει.
  • Να δίνει σημασία στην βελτίωση της προσωπικότητας και της απόδοσης και όχι στην επίτευξη της νίκης, γιατί η βελτίωση του εαυτού εξαρτάται μόνο από τον ίδιο τον αθλητή, ενώ η νίκη ή η ήττα όχι.
  • Να δείχνει κατανόηση δηλ να καταλαβαίνει τα συναισθήματα και τη στάση των αθλητών και να μπορεί να βλέπει τον κόσμο με τα δικά τους μάτια..
  • Να ενισχύει περισσότερο την καλή απόδοση και λιγότερο το αποτέλεσμα και πιστεύει στους αθλητές του.
  • Να δημιουργεί κατά την διάρκεια της προπόνησης ένα ζεστό και φιλικό περιβάλλον με έμφαση στην προσωπική ανάπτυξη, και στην βελτίωση των δεξιοτήτων. Παρέχει συνεχή τεχνική καθοδήγηση, θετική κριτική, κοινωνική υποστήριξη ενώ η συμπεριφορά του προς τους αθλητές δεν είναι αυταρχική.
  • Να χρησιμοποιεί την πειθώ για την αποδοχή και την εφαρμογή των όποιων αποφάσεων και όχι την τιμωρία ή τον εκφοβισμό.
  • Να προσπαθεί συνέχεια να βελτιώνεται, να μαθαίνει και να εξελίσσεται όχι μόνο σαν μαχητής ή σαν προπονητής αλλά και σαν προσωπικότητα.
  • Να χρησιμοποιεί σαν παιδαγωγικό μέσο περισσότερο την ενίσχυση και λιγότερο την τιμωρία. Αν παρά ταύτα χρειαστεί ποτέ να χρησιμοποιήσει την τιμωρία τότε πρέπει να τιμωρήσει την συμπεριφορά και όχι τον άνθρωπο. Εννοείται ότι η χρήση της σωματικής η ψυχολογικής  βίας  είναι απαράδεκτη.
  • Να υποβαθμίζει την σημασία της νίκης και προάγει τα κίνητρα της προσωπικής βελτίωσης, της χαράς και της διασκέδασης.
  • Να δίνει μεγάλη σημασία (ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες) στην διδασκαλία της φιλοσοφίας του bjj, και στην εμπέδωση εκ μέρους των αθλητών των ηθικών αρχών που την διέπουν.
  • Να δίνει ο ίδιος το καλό παράδειγμα στους μαθητές του με τον τρόπο ζωής του και την συμπεριφορά του τόσο μέσα όσο και έξω από το γυμναστήριο.
  • Να αντιμετωπίζει όλους τους μαθητές το ίδιο άσχετα από το ταλέντο και την ικανότητα τους. Ακόμη πρέπει να αδιαφορεί για την κοινωνική θέση, την οικονομική κατάσταση, το φύλο, την φυλή, τις πολιτικές και τις θρησκευτικές πεποιθήσεις, καθώς και για τον βαθμό συγγένειας του με τον αθλητή.
  • Να είναι ταπεινός, μετριόφρων, και να μην έχει μεγάλη ιδέα για τον εαυτό του.
  •  Να εμπνέει τον σεβασμό με την γενικότερη «παρουσία» του και να διδάσκει στον μαθητή την αυτοπειθαρχία. Η εξωτερικά επιβαλλόμενη «στρατιωτικού τύπου» πειθαρχία μπορεί να έχει πιο γρήγορα αποτελέσματα, αλλά σε βάθος χρόνου δημιουργεί άτομα με μειωμένη δημιουργικότητα, φαντασία, ανεξαρτησία και ικανότητα να «πατήσουν» στα πόδια τους και να ακολουθήσουν το δικό τους μονοπάτι στην ζωή. Ο  ανώτερος δάσκαλος δεν επιβάλλει, δεν πιέζει αλλά καθοδηγεί και επιβλέπει.

Αυτά είναι κάποια χαρακτηριστικά τα οποία θα σε βοηθήσουν να αναγνωρίσεις κάποιον σωστό δάσκαλο. Επειδή όμως είναι δύσκολο όλα αυτά να βγουν στην επιφάνεια μέσα από μία- δύο συζητήσεις, και επειδή κάποιοι μπορεί να είναι καλοί μόνο στα λόγια, ο καλύτερος τρόπος προκειμένου να βγάλεις ασφαλή συμπεράσματα είναι να κάνεις και να παρακολουθήσεις κάποιες προπονήσεις .Αν το ζητήσεις και  δεν  στο επιτρέψουν τότε είναι σχεδόν σίγουρο ότι κάτι δεν πάει καλά. Αν στο επιτρέψουν τότε παρατήρησε τα εξής:

 

  • υπάρχει μεταξύ των μαθητών μια υγιής συνεργασία ή υπάρχει ένα άρρωστος ανταγωνισμός όπου απλά ο ένας μαθητής προσπαθεί να επιβληθεί στον άλλον;
  • φαίνεται οι μαθητές να διασκεδάζουν κατά την διάρκεια της προπόνησης (η προπόνηση μπορεί να είναι «αυστηρή» και ταυτόχρονα διασκεδαστική) ή επικρατεί ένα κλίμα εξαντλητικής πίεσης, άγχους, και στρατιωτικής πειθαρχίας η οποία απορρέει από τον φόβο της όποιας (σωματικής, ψυχολογικής κλπ) τιμωρίας;
  • δες πως θα σου φερθούν οι παλιοί μαθητές: είσαι καλοδεχούμενος ,θέλουν να σε βοηθήσουν ή επικρατεί η «στρατιωτική» νοοτροπία όπου ο «παλιός» προσπαθεί να «ψαρώσει τον «νέο»; Επίσης οι πιο δυνατοί και έμπειροι μαθητές βοηθούν κατά την διάρκεια του αγώνα τους πιο αδύναμους, και λιγότερο έμπειρους ή τους χρησιμοποιούν σαν σάκο του μποξ;
  • πως φέρεται ο δάσκαλος στους μαθητές του; Μήπως τους προσβάλλει και τους «μειώνει», μιλώντας τους υποτιμητικά ; μήπως τους βρίζει; Και ακόμη χειρότερα μήπως τους κτυπάει με πρόσχημα την επιβολή τιμωρίας η την επίδειξη της  «σωστής » τεχνικής;
  • τηρούνται οι κανόνες ασφαλείας ή  την ώρα που αγωνίζονται οι αθλητές ο δάσκαλος επιτρέπει την ανεξέλεγκτη επαφή, και δεν  επιβάλλει την χρησιμοποίηση του απαραίτητου εξοπλισμού;
  • Μήπως αφιερώνει ο δάσκαλος πολύ χρόνο στην ανάπτυξη της φυσικής κατάστασης και παραμελεί την διδασκαλία της τεχνικής; (είναι πολύ πιο δύσκολο, κουραστικό, και ενεργοβόρο για τον προπονητή να διδάσκει τεχνική, τακτική, και να διορθώνει λάθη, απ’ ότι να βάζει τους αθλητές του να τρέχουν, να πηδούν πάνω –κάτω και να κάνουν ατελείωτους κοιλιακούς και κάμψεις). Όταν τέτοιου είδους ασκήσεις καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος της προπόνησης τότε αυτό μπορεί να σημαίνει τα παρακάτω:
  • Ο δάσκαλος δεν είναι καλός γνώστης της τεχνικής του αθλήματος
  • Ο δάσκαλος γνωρίζει αλλά βαριέται να διδάξει
  • Ο δάσκαλος για λόγους που μόνο αυτός ξέρει δεν θέλει δεν θέλει να μεταδώσει πολλές γνώσεις.

ΠΡΟΣΟΧΗ: το γεγονός ότι οι αθλητές μετά το τέλος της προπόνησης είναι «ψόφιοι» από την κούραση, και λουσμένοι στον ιδρώτα, δεν σημαίνει ότι έκαναν σωστή και ποιοτική προπόνηση.

  • Διδάσκει ο ίδιος ο δάσκαλος ή κάνουν την δουλειά για την οποία πρόκειται να τον  πληρώσετε κάποιοι άλλοι; Μπορεί να είναι θεμιτό κάποιοι παλιότεροι μαθητές να βοηθούν τον δάσκαλο αλλά σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να είναι υπεύθυνοι για όλη την προπόνηση.

Ας δούμε όμως μερικά από τα χαρακτηριστικά εκείνα τα οποία καταδεικνύουν την ύπαρξη ενός κακού δασκάλου:

1 Έχει αυταρχική συμπεριφορά και τιμωρεί με το παραμικρό.
2.η φιλοσοφία του γύρω από τους αγώνες και τον πρωταθλητισμό είναι:

  • Νίκη με κάθε μέσον
  • Πρώτα η νίκη και μετά ο αθλητής
  • Η υπεροχή του ισχυρότερου

3. Συγχαίρει τους νικητές αγνοεί τους ηττημένους
4. Είναι άκαμπτος, «ξερόλας», αρνείται να αλλάξει και δεν δέχεται τις απόψεις των άλλων.
5. Είναι νευρικός, φωνακλάς, και βασίζεται στο «θέατρο».
6. Είναι σαρκαστικός, ειρωνικός, βρίζει, και πολλές φορές χρησιμοποιεί σωματική βία για να επιβληθεί στους μαθητές του.
7. Του αρέσει να προβάλλεται, να θριαμβολογεί, και να διορθώνει επιδεικτικά  τα λάθη των αθλητών του.
Τέτοιοι δάσκαλοι έχουν πολλά κόμπλεξ, κρατούν «αμυντική» στάση στις σχέσεις τους και δεν έχουν ισχυρή εικόνα για τον εαυτό τους. Η διδασκαλία γι’ αυτούς είναι ένα μέσον για να δείξουν ότι « είναι κάποιοι», να καταξιωθούν και να ελέγξουν τους άλλους. Ταυτίζουν την αυτοαξία τους με το αποτέλεσμα του αγώνα και για αυτό δεν δέχονται άλλο αποτέλεσμα από την νίκη. Αυτοί οι δάσκαλοι δεν εμβάθυναν ποτέ στην φιλοσοφική και ηθική πλευρά του BJJ και έμειναν μόνο στην ανάπτυξη των σωματικών ικανοτήτων και της τεχνικής. Είναι επικίνδυνοι όχι μόνο για την σωματική ακεραιότητα των μαθητών τους αλλά και για την ψυχοπνευματική τους ανάπτυξη και την ηθική τους διάπλαση.

Αγαπητέ φίλε-η,
αντιμετώπισε την εγγραφή σου σε μία σχολή πολεμικών τεχνών σαν κάτι πολύ σπουδαίο, το οποίο μπορεί να σου αλλάξει την ζωή. Τα οφέλη που Inverted-Triangle-Braulio-Estimaμπορείς να αποκομίσεις όταν γυμνάζεσαι δίπλα σε έναν σωστό δάσκαλο είναι πολλά και ουσιώδη. Φυσικά το ίδιο πολλές και ουσιώδεις μπορεί να είναι και οι ζημιές που μπορεί να υποστείς δίπλα σε ένα κακό δάσκαλο. Παρόλα αυτά πολλοί αντιμετωπίζουν το ψάξιμο για μια σωστή σχολή και ένα καλό δάσκαλο λιγότερο σοβαρά από ότι π.χ.  το ψάξιμο για ένα καλό πλυντήριο πιάτων!! Φυσικά όταν θα καταλάβουν ότι έκαναν μία λάθος επιλογή βασιζόμενοι σε λάθος κριτήρια, τότε μπορεί να έχουν πάθει σοβαρές ή και ανεπανόρθωτες  ζημιές τόσο σωματικά όσο και ψυχολογικά. Το χειρότερο δε είναι ότι οι περισσότεροι δεν το καταλαβαίνουν ποτέ…

 

Leave us a Comment

Your email is never published nor shared. Required fields are marked (Required)